SUCCESVOLLE DANCE4LIFE CAMPAGNE MET TWEE POPULAIRE NUMMERS ALS RESULTAAT

Ruim 850.000 jongeren deden mee met de Dance4Life campagne YOU MAKE ME MOVE. Samen met bekende influencers Kenzo Alvares en Marije Zuurveld creëerden ze twee taboedoorbrekende videoclips over seksueel geweld. Deze nummers staan in diverse populaire Nederlandse hitlijsten en zijn al 150.000 keer geluisterd op Spotify! Jongeren zijn door de campagne op een ludieke manier gestimuleerd na te denken over hun eigen wensen en grenzen op het gebied van seksualiteit. 

Instagram polls 
Het unieke aan deze campagne is de hoge interactie met jongeren. Dance4Life ontving 25.000 reacties van jongeren op de Instagram polls over wensen en grenzen. Een voorbeeld van zo’n poll is: ‘Voor het eerst seks hebben met iemand waar je iets voor voelt’ (91% stemden op wens en 9% op grens). Deze polls werden ingezet om jongeren te stimuleren na te denken over hun persoonlijke wens en grens, maar werd ook door onze ambassadeurs gebruikt om samen met jongeren binnen 24 uur een videoclip te maken binnen 24 uur een videoclip te maken. Door te stemmen bepaalden jongeren het verhaal van de videoclip, de beat en de dans.

Winnende videoclip 
De award voor de meest taboedoorbrekende videoclip is gewonnen door Marije Zuurveld: “Ik heb zelf ook meegemaakt dat iemand op een feestje over mijn grens ging, net zoals het meisje in het verhaal van mijn videoclip. Ik hoop dat jongeren zich gesterkt voelen door dit krachtige nummer en hulp durven te zoeken.”

Waarom is deze campagne zo hard nodig? 
Eén op de drie meisjes en één op de vijf jongens maakt in Nederland voor hun achttiende grensoverschrijdend gedrag mee (Rutgers, 2017). Seksueel geweld tegen jongeren wordt vaak gepleegd door leeftijdsgenoten (Nationaal Rapporteur, 2019). Het is daarom hard nodig om seksueel grensoverschrijdend gedrag onder jongeren terug te dringen. Dance4Life draagt hier met succes aan bij door jongeren onderdeel te maken van deze campagne en hen te activeren grenzen en wensen bespreekbaar te maken.