Amsterdam 13 mei 2022 – Praten over seks, seksueel grensoverschrijdend gedrag, dickpics of porno. Er heersen nog steeds grote taboes op seksualiteit en mede door de actuele gebeurtenissen in de media lijkt het gesprek steeds moeilijker te worden. Des te meer reden voor het goede doel Dance4Life om na het succes van de twee eerdere series een nieuwe reeks video’s te lanceren. Bekende influencers praten in de serie ‘Schaamteloos’ over seksualiteit om het onderwerp te normaliseren.
Praten over seks groot taboe in Nederland
Uit onderzoek van Rutgers, expertisecentrum seksualiteit blijkt dat het aantal jongeren dat met ouders of vrienden praat over seksualiteit is in de afgelopen jaren afgenomen. Over seksuele grensoverschrijding, seksuele diversiteit, seksueel plezier en seks in de media zegt een meerderheid van de jongeren geen of weinig informatie te hebben gekregen. Jongeren beoordelen de informatie die ze op school hebben gekregen over seksualiteit matig (met een rapportcijfer 5,8).
Dat seksuele voorlichting een taboe is blijkt ook uit de reacties van Nederlandse jongeren die Dance4Life benaderen via het populaire Instagram account van de organisatie. Het gesprek over seksualiteit beginnen blijkt lastig en des te meer wordt de aanpak van Dance4Life gewaardeerd. De videoserie behaalde in 2020 en 2021 binnen een maand al meer dan een miljoen kijkers.
Waarom Dance4Life deze serie lanceert
Als goed doel heeft Dance4Life de missie de seksuele gezondheid van jongeren wereldwijd te verbeteren. Dit doen ze door jongeren te inspireren door dans, muziek en popcultuur te combineren met het thema seksualiteit. In dit geval door populaire idolen in te zetten om jongeren te bereiken en het gesprek over seksualiteit te normaliseren.
De nieuwe videoreeks laat pubers en jongvolwassenen zien dat praten over intieme onderwerpen niet iets is om je voor te schamen. YouTuber en ambassadeur Marije Zuurveld presenteert wederom de serie en bekende influencers als BNN-VARA presentator Jurre Geluk, Isadee Jansen en TikTokkers Luca Gilliot en Stan Lucas.
Deze campagne werd mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij, &agency en Generatie Alles.