Ben jij ook benieuwd naar wat Dance4Life heeft kunnen realiseren in het jaar 2018? Lees het in dit artikel: met trots presenteren we de highlights van 2018, met als mooiste hoogtepunt het bereik van 300.000 jongeren wereldwijd.
In 2018 zijn 40.000 jongeren in het verschillende landen over de wereld empowered om veilige en gezonde keuzes te maken rondom seks en relaties, en 10.000 in Nederland. Tezamen hebben zij weer 250.000 andere jongeren geïnspireerd om seks bespreekbaar te maken in hun omgeving.
Actie!
Zoveel jongeren bereiken we natuurlijk niet zomaar. Dit resultaat wordt mede mogelijk gemaakt door duizenden donaties en vrijwilligers. Zo liepen 34 runners de New York Marathon voor Dance4Life, met een donatie van €175.000,- als resultaat. En haalden we dankzij onze Friends 325.000 euro op met Dance4Life’s Funky Fundraiser in de Hallen Studio’s in Amsterdam.
Ook kwamen er dit jaar 11.500 jongeren op ruim 50 middelbare scholen massaal in actie. Met acties als het verkopen van cupcakes, een week ‘offline’ gaan en het organiseren van een schoolfeest zamelden de jongeren maar liefst € 65.958,- in. Ambassadeur Marije Zuurveld, bekende YouTuber, heeft de jongeren extra weten te motiveren met leuke Instagram video’s over in actie komen.
Media-aandacht
2018 was een bijzonder goed jaar qua PR voor Dance4Life: in juni behaalden we veel pers – in kranten en tijdschriften maar ook op social media – met onze campagne #Ikbepaalzelf. Deze campagne stond helemaal in het teken van seks bespreekbaar maken onder jongeren. Hiermee bereikten we meer dan 11 miljoen lezers.
Op hetzelfde moment droeg ‘onze’ Doutzen Kroes het stokje over aan onze nieuwe ambassadeur: topmodel Cato van Ee, die in interviews ook #Ikbepaalzelf noemde en ook haar passie voor onderwerp veilige seks kenbaar maakte. Hiermee bereikten we meer dan 40 miljoen lezers, wat de zichtbaarheid van ons werk natuurlijk ten goede kwam.
Strategisch partnerschap Ook in 2018 was Dance4Life actief partner in twee allianties: Get Up Speak Out (GUSO) en Right Here Right Now (RHRN). Voor RHRN gaf Dance4Life vijf trainingen voor 21 organisaties in Nepal, Bangladesh en Pakistan op het gebied van campagnevoeren (Campaign Lab) en het maken van een communicatiestrategie voor hun lobbydoelen. Daarnaast ontwikkelden we communicatie-toolkits in drie talen: Engels, Frans, Spaans. Binnen GUSO trainede dance4Life partners in Pakistan, Indonesië, Kenya en Ghana in de Journey4Life, om zo de impact van het programma te vergroten.
Impact
In 2018 werden ook de resultaten van het pilot-onderzoek naar de Journey4Life in Rusland, Nepal, Ghana en Tanzania bekend en werd het social franchise-model van Dance4Life geëvalueerd. Hieruit blijkt dat de Journey4Life een positieve impact heeft op het leven van jongeren! In alle landen hebben jongeren meer vertrouwen in hun seksuele relaties, steeg het aantal jonge mensen in Nepal met gendergelijke normen met 31 procent en lieten in Tanzania 32 procent meer jonge mensen zich testen op hiv.
Groei
In 2018 groeide ook de Trainers4Life-community naar 21 trainers die weer honderden Champions4Life in hun landen en regio’s hebben weten te empoweren. Ook sloten 7 nieuwe organisaties zich bij ons aan, wat resulteerde in een totaal van 10 actieve franchisees. In 2018 hebben we met het Empowerment-model ruim 300.000 jongeren wereldwijd weten te bereiken.
Op naar de 5 miljoen jongeren in 2030, die vanuit zelfvertrouwen gezonde keuzes kunnen maken op het gebied van seks en relaties!