BN’ERS STRIJDEN TEGEN SEKSUELE INTIMIDATIE

Dance4Life ‘bewapent’ influencers en Nederlandse jongeren met muziek en dans om seksuele intimidatie te bevechten. Het doel van de nieuwe campagne is grenzen en wensen op het gebied van seksualiteit bespreekbaar maken.
In Nederland heeft een op de drie meisjes en een op de vijf jongens onder de 18 jaar seksueel grensoverschrijdend gedrag ervaren. Uit onderzoek van Rutgers[1] blijkt dat bijna 40% van de meisjes en 11% van de jongens alleen al is aangeraakt tegen eigen wil. Onder andere deze shocking cijfers waren voor het goede doel Dance4Life aanleiding om het eigen middelbare scholenprogramma Schools4Life uit te breiden met een ludieke landelijke activatie-campagne. Het is het goede doel ten voeten uit jongeren centraal te stellen in de campagne en muziek en dans in te zetten om het onderwerp uit de taboesfeer te halen.

YOU MAKE ME MOVE’ Videoclipbattle
Dance4Life zet sinds de start in 2004 positieve middelen als muziek, dans en inspirerende rolmodellen in om – met name bij jong publiek – aandacht te vragen voor het grootste gezondheidsrisico onder jongeren: onveilige seks. Anno 2020 is deze formule nog steeds ijzersterk en koerst het goede doel dit najaar met een online videoclipbattle op issues rond seksualiteit onder Nederlandse jongeren. Populaire influencers Marije Zuurveld en Kenzo Alvares, die zich al jaren inzetten voor Dance4Life, zijn het gezicht en de drijvers achter de campagne ‘YOU MAKE ME MOVE’.

Jongeren in de regisseursstoel
Van 1 oktober tot 11 december 2020 zijn jongeren in Nederland regisseurs van twee nog te ontwikkelen videoclips over grenzen en wensen. Aan de hand van echte persoonlijke verhalen van jongeren over seksualiteit en seksuele intimidatie gaan de twee bekende influencers samen met jongeren op een inspirerende manier aan de slag met deze intieme en soms spannende onderwerpen.  Via Instagram-polls bepalen jongeren iedere move: hoe de ambassadeurs gaan dansen, op welke beat, maar ook wat het verhaal wordt van de videoclip. Door het uitbrengen van hun stem, bepalen jongeren wie uiteindelijk de meest taboedoorbrekende clip 2020 heeft gemaakt. Het hele proces van co-creatie stimuleert jongeren op een eigentijdse manier een ruimere blik op elkaars grenzen en wensen te krijgen. De campagne is van 1 oktober tot 15 december te volgen via het Instagram kanaal van Dance4Life.

Partners
Tijdens de YOU MAKE ME MOVE campagne slaat het goede doel haar handen ineen met onder andere jongerenmagazines Girlz en Hitkrant om ook via deze platformen jongen te stimuleren over hun grenzen en wensen na te denken. Gezamenlijk delen ze de doelstelling om het taboe op seksualiteit en praten over intieme onderwerpen te normaliseren.

De YOU MAKE ME MOVE campagne is tot stand gekomen dankzij bijdragen van het MAC Viva Glam Fund en de Nationale Postcode Loterij.

[1] Onderzoek ‘Seks onder je 25e – Rutgers 2017